VAKUUTTAVASTI VALLOITTAEN – Emronin positiivinen energia huokuu läpi

Eija Kolehmainen lunasti Emronin omistukseensa kuutisen vuotta sitten. Sen jälkeen kankaan- päälaisyritys on takonut vuosi vuodelta parempaa tulosta. 

Iloista, ystävällistä ja asiantuntevaa palvelua – näin tiivistyy asiakkailta tulleet palautteet Emronista. Tiivistys on helppoa ostaa ja uskoa. Positiivisuus ei voi olla välittymättä videopuhelun läpi. Emronilla ei ole hiljaista hetkeä. Brodeerauskoneet nakuttavat, prässit käy kuumana, tavaraa paketoidaan ja puheensorina kuuluu iloisena.


Emronin sielu on toimitusjohtaja-omistaja Eija Kolehmainen, 56. Kolehmaisella on hymy herkässä ja tarinaa riittää. Mutta puhe ei ole tyhjää. Pankkialalla yritysasiakkuuspäällikkönä, Ely/EU-projektien päällikkönä ja yritysneuvojana vuosia toiminut Kolehmainen hyppäsi kuutisen vuotta sitten itse yrittäjäksi. Kaikkiaan Emronin historia on noin 20-vuotinen.


– Piti lunastaa se, mitä olen muille opettanut vuosien aikana, Eija Kolehmainen virnistää ja jatkaa:


– Yksin tämän ostin ja tytär lähti mukaan tekemään kirjanpitoa ja auttelemaan. Siitä olemme vähitellen kasvaneet.


Perheyritys siis. Perhe on yrityspomolle muutenkin tärkeä: kun käsissä ei ole näppäimistö, taskulaskin tai puhelin, niin häneen voi törmätä padelkopissa, kuntosalilla ja pyöräilemässä. Lapsenlapsia on kuulemma jo kahdeksan, joten on syytä pysyä kunnossa ja liikkeessä.


Emron sijaitsee Satakunnassa, Kankaanpään keskustassa. Työntekijöitä on nyt neljä plus satunnaisia apukäsiä. Ennen yrityskauppaa toimiala oli rajattu pitkälti brodeeraukseen. Nyt palvelutarjonta on laajempi.


Emron myy raskaampaa työvaatetta, profiillivaatteita sekä henkilökunta- ja liikelahjoja. Tuotteiden avulla asiakkaat saavat tuotua yritystään eri tavoin esille. Tuotanto on omissa, osaavissa käsissä, joten asiakas saa haluamansa melko joustavasti ja nopealla aikataululla.


– Huppareita, takkeja, tuubihuiveja ja työvaatteita menee paljon. Brändeistä voi mainita Cliquen parempilaatuiset tuotteet sekä Craftin vaatteet. Työvaatteista menee Blåkläderiä ja Snickersiä, Kolehmainen listaa.


Emronin toimialue ei rajoitu vain Satakuntaan, sillä liikevaihdosta yli 70 prosenttia tulee kaupasta muualle Suomeen. Vanha yritysneuvoja on pitänyt mielessä, ettei ole syytä luottaa vain yhteen toimialaan asiakkaissa. Muuten voi käydä hassusti, jos joku toimiala sakkaa.


Yritys on kasvu-uralla. Vuonna 2023 liikevaihto painuu ensimmäistä kertaa yli puolen miljoonan. New Wave Profilen -verkostosta Emron on tuore peluri.


Mikä on Emronin salaisuus? Miksi kauppa käy?


– Sitä olemme tässä miettineetkin. Meiltä asiakkaat lähtevät hymyillen pois – jopa ne mörrit. Eivät asiakkaat ehdi pitkään jaaritella, joten on osattava nopeasti asennoitua yrittäjän arkeen ja ymmärtää mitä asiakkaat haluavat. On oltava tehokas ja taottava, kun rauta on kuumaa. Nopeasti ja laadukkaasti, Kolehmainen pohtii.


Lisätään päälle vielä persoonallisuus. Kolehmaisen hyväntuulisuus tarttuu ja hän on vakuuttava – ollaan asiakkaan asialla. Vaikka tunnelma on rento, ei turhaan hössötetä tai hötkyillä.